8 tips van MMfysio voor een blessurevrije competitie

De komende weken spelen veel van jullie competitie. Voor de één is plezier het belangrijkste en voor de andere telt vooral de winst. Wat iedereen wil, is fit en blessurevrij het einde van de competitie halen. We vroegen onze samenwerkingspartner MMfysio naar hun tips.

  1. Start met een warming-up. Veel vergeten voordat je de baan op stapt. Zorg dat je al warm bent voor het inspelen. Doe bij voorkeur een warming up van minimaal 5 tot 10 minuten waarin je begint met een looppas rond om de baan. Start daarna met het zwaaien van de armen tijdens een looppas. Prettige oefeningen zijn ook de zijwaartse pas, huppelpas, kruispas, knieheffen en hakken billen. Met een beetje creativiteit ben je zo warm.
  2. Dynamische rekken. Na je warming-up is het goed om je spieren op lengte te brengen door dynamisch rekken. Met name jouw benen zijn belangrijk. Ga hiervoor bij het hek of net staan. Zwaai hier bij je benen van links naar rechts en voor-achterwaarts. Zowel rechts als links. Zwaai tot er rek komt op je bovenbenen, hamstring of bil.
  3. Zorg voor voldoende trainingsmomenten in de week. Twee keer trainen en één competitiedag per week is ideaal. Deze trainingen kunnen ook afgewisseld en gecombineerd worden met krachttraining. Hier kan Het Gymlokaal jou mee helpen. Zo kan je spierkracht opbouwen die past bij jou als tennisser om blessures te voorkomen.
  4. Let op je sport-rust verhouding. Deze wil je in balans houden om een blessure te voorkomen. Train bijvoorbeeld wat korter tijdens de training voor de wedstrijd. Zorg daarnaast voor voldoende hersteltijd na je wedstrijd. 24 tot 48 uur is hiervoor ideaal.
  5. Train langer voorafgaand aan het wedstrijdseizoen. Door langer te trainen zal je ook aan het eind van jouw wedstrijd nog in staat zijn om goed te presteren. Je hebt immers vaker lang op de baan gestaan. Je lichaam is eraan gewend.
  6. Speel oefenwedstrijden. Zo raak je gewend aan de intensiteit en belasting die wedstrijden met zich meedragen. Door de oefenwedstrijden te spelen heb je vaker in wedstrijdspecifieke situaties gestaan. Dit geeft jou een voorsprong op jouw tegenstander.
  7. Cooling down. Zorg voor een goede cooling down. Trek na je wedstrijd gelijk warme kleding aan om niet af te koelen. Het zou ideaal zijn om nog een paar rondjes om de baan te joggen of huppelen om langzaam de hartslag naar beneden te brengen. Eet en drink goed na de wedstrijd. Hier begint het herstel naar je volgende training en wedstrijd.
  8. Luister goed naar je lichaam. Wanneer je klachten hebt voorafgaand aan de competitie of tijdens de competitie. Trek op tijd aan bel. Loop er niet te lang mee door. Laat een fysiotherapeut van MMfysio mee kijken en jou helpen in het herstel of blessures voorkomen.
Tips of hulp nodig bij blessure(preventie)?

We wensen iedereen natuurlijk een blessurevrije competitie en wedstrijdperiode. Als er toch iets gebeurt, staan MMfysio en Het Gymlokaal voor jou klaar in Lent. We hopen op deze manier een waardevolle bijdrage te leveren aan jullie wedstrijdperiodes. Heb jij hulp nodig, omdat je last hebt van een blessure voor of tijdens de competitie? Kijk dan op www.mmfysio.nl of bel met 024-3580779. De praktijk en de bijbehorende fitnessboutique Het Gymlokaal bevinden zich in Lent op de Griftdijk noord 9b in sporthal De Triangel.

Kasper Vullings,
Sammy Tilburgs
Luc Eltink
Joris Botman

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.